Dag 5 - Route 1 - Reisverslag uit Big Sur, Verenigde Staten van Evert & Jidske Bos - WaarBenJij.nu Dag 5 - Route 1 - Reisverslag uit Big Sur, Verenigde Staten van Evert & Jidske Bos - WaarBenJij.nu

Dag 5 - Route 1

Door: Evert en Jidske

Blijf op de hoogte en volg Evert & Jidske

09 Juni 2016 | Verenigde Staten, Big Sur

We worden vandaag wakker in het mooie plaatsje Monterey, wat we gisteren al hebben bewonderd. We hebben vandaag een grote reisdag gepland. We rijden langs de kust via de route 1 en gaan erna binnendoor naar Bakersfield. Dit is dan eigenlijk een soort tussenstop richting Las Vegas, waar we morgen heen gaan.

De kustweg is een geweldige beleving. We belanden van de ene mooie plek weer in de andere. Het eerste staatspark wat we aandoen heet Point Lobos. Aangezien we hier erg vroeg aankomen zijn we vrijwel de enige ter plekke. We rijden naar een trail, oftewel wandelroute, met de naam Bird Island. Die had Jidske speciaal voor Evert uitgezocht gezien zijn voorliefde voor vogels. Via een schitterende wandeling langs een strandje waar zeehonden liggen, komen we aan bij de rotsen waar de vogels zitten. We zien zelfs een paar roofvogels aan de horizon die we met de verrekijker kunnen volgen. Ze hangen op sommige momenten gewoon doodstil in de lucht, zo lijkt het dan. Geweldig!

Na deze wandeling neemt Evert voor het eerst het stuur over in de auto en hij is al snel gewend. Het is heerlijk om in deze omgeving te rijden. Veel heuvels, bochten en schitterende uitzichten. Met een leuk jaren zestig muziekje erachter wanen we ons in een andere wereld.

We komen langs de Bixby Bridge waar we even stoppen om wat foto's te maken. Dat stoppen doen we iets meer dan vantevoren gepland. Er zijn zoveel mooie plekken (vista points) om wat moois te zien. Na een lunchstop langs de weg gaan we richting Julia Pfeiffer State Beach. Een federaal park en dus moet ook hier weer apart entree voor worden betaald, maar ook hier hebben we geen spijt van. Het zand heeft hier een paarse gloed (door mangaan lezen we) en het uitzicht is er schitterend.

We rijden verder naar Partington Cove. Hier ligt een mooie trail richting een soort van baai. Het is er erg stijl en moeten goed oppassen waar we lopen. Via een mooie tunnel komen we uit bij de baai en hebben daar een meesterlijk uitzicht. Evert klimt nog iets verder de rotsen op om mooie foto's te maken. Hij krijgt nog de vraag van twee mensen in een kano om hun aan land te helpen bij de scherpe rotsen. Maar na even proberen geeft Evert het op. Het leven is hem toch iets meer waard dan voor twee onbekenden tussen de kliffen te vallen. We lopen hierna weer naar boven en merken dat het toch wel zwaar is.

We besluiten dan ook om de Jade Cove Trail over te slaan. Dit was een soortgelijke trail en we hebben nu toch wel veel van dit soort plaatjes gezien. We stoppen wel nog in het Julia Pfeiffer Burns State Park om naar de McWay Waterfall trail te gaan. Geen moeilijke tocht dit keer richting het uitkijkpunt. Een mooie waterval met de zee op de achtergrond. Het is weer genieten. We nuttigen daar ook de aardbeien die we gisteren onderweg op een lokale markt naast de snelweg hadden gekocht.

Onze laatste blikken van de kust leiden ons nog naar een mooi vista point waar de zeeleeuwen liggen te rusten. Erg mooi, maar wat staat er een harde wind! We stappen in de auto en na een paar honderd meter staan er allemaal auto's voor een paar koeien in de wei. Niks bijzonders zou je zeggen tot Jidske ziet dat het zebra's zijn. Een man vraagt aan Evert of hij weet hoe hier zebra's komen. Met zijn hoed op en patch op de arm lijkt Evert wel een ranger. Dat.heeft Jidske blijkbaar ook de hele dag gedacht, dat ze met een ranger op stap was.

We rijden hierna 2,5 uur door richting Bakersfield om in te checken in de Red Roof Inn. We eten nog wat bij Jack in the Box, wat niet echt voor herhaling vatbaar is. We merken wel al het verschil in temperatuur. Erg drukkend warm en dat zal alleen maar erger worden land inwaarts. Gelukkig hebben we airco in de auto en in het hotel. Jidske belooft Evert te helpen met de verslagen van dag 3 en dag 4, maar ligt al snel te slapen. Gelukkig hadden we al notities gemaakt en valt het werk voor Evert mee. Ook hij kan gaan slapen en zich voorbereiden op de tocht naar het beloofde land, Las Vegas.