Dag 13 - Page - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Evert & Jidske Bos - WaarBenJij.nu Dag 13 - Page - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Evert & Jidske Bos - WaarBenJij.nu

Dag 13 - Page

Door: Evert - Jidske

Blijf op de hoogte en volg Evert & Jidske

17 Juni 2016 | Verenigde Staten, Page

De dertiende dag van onze vakantie hadden we twee activiteiten gepland in Page. We gingen in de ochtend Lower Antelope Canyon verkennen en in de middag stond een Canyon Adventure Cruise op het programma.
Om zeven uur werden we wakker door de wekker. We moesten op tijd richting Lower Antelope Canyon omdat we daar om half negen moesten inchecken voor de Lower Antelope Canyon Tour. Onder leiding van een gids gingen we diep de canyon in.

Via een aantal steile trappen kwamen we op de bodem aan. Als je dan naar boven keek wist je niet wat je zag. Deze schoonheid hadden we zelden gezien. Het zonlicht werkt hier ook in mee. Door een smalle opening bovenin probeert de zon hier licht in de stralen. Dit brengt schitterende kleuren met zich mee. Als je naar voren keek leek het wel een toeristenfabriek. Allemaal groepjes met gidsen. Dit voelde wel erg druk aan, maar gelukkig werden de groepen later in de canyon goed uit elkaar gehouden.

De canyons zijn ontstaan door erosie en lopen een zestig keer per jaar vol met regenwater, vooral in het moesson seizoen van juli tot en met september. Als dat gebeurt moet de canyon eerst weer hersteld worden voordat er publiek kan worden toegelaten. Wij zijn er dus gelukkig op tijd bij. De gids vertelt veel en maakt ook van iedereen foto's op de extra mooie plekken. Je zou ook een foto tour van twee uur kunnen doen, maar die apparatuur hebben wij helaas niet. De gids heeft wel voor iedereen tips hoe ze bij hun telefoon en camera alles handmatig kunnen instellen om zo de juiste balans te krijgen. Het lukte ons om vanuit allerlei hoeken en standen mooie foto's te maken.

Na een uur verlaten we de canyon en bedanken we de gids met een fooi. We hebben ons inmiddels hierin al aardig aangepast. Andere Nederlanders tonen echter weer aan waarom Nederlanders als zuinig worden beschouwd. We zetten ter plekke de foto's op de laptop omdat de camera is volgeraakt. De foto's van de canyon wilden we ook in RAW formaat maken, zodat we er thuis meer mee kunnen doen qua belichting. Dit kost echter wel meer geheugen op de sd-kaart. Als dit gelukt is rijden we terug naar het hotel om even bij te komen voor de volgende activiteit, de Lake Powell Canyon Adventure Cruise.

De cruise vertrekt vanaf Lake Powell Resort. Lake Powell is een schitterend meer met een glinsterend oppervlakte door de zon. Het ligt in een nationaal park, maar door onze jaarpas krijgen we hier gratis toegang toe. We checken in en lopen door de soevenirwinkel. Ook hier laten we ons weer verleiden tot enkele aankopen.

Een half uur later kunnen we de boot op. We krijgen een zendertje met koptelefoon mee waar wat informatie op wordt afgespeeld. We startten op het bovenste deel van de boot, daar hadden we namelijk het mooiste uitzicht. De zon is echter een grote spelbreker vandaag. We kunnen smeren wat we willen, maar we krijgen toch een rode gloed. Het besluit om dan maar in het onderste deel te gaan zitten is dan snel gemaakt. Bij de mooie punten gaan we dan even naar boven om net iets meer te genieten en mooie foto's te maken. Zeker als we het smalle gedeelte in de canyons ingaan is dat een mooie gewaarwording. Als we onderin de boot zitten komen we zo tot rust dat we beiden zelfs even indoezelen. Al met al is het net iets minder indrukwekkend dan wat we vanochtend en de laatste dagen hebben gezien. Misschien raken we verwend. Op het einde van de cruise komen we ook nog langs de Glen Canyon Dam, die ook nog op ons lijstje stond. Altijd handig natuurlijk.

Na de tour mogen we weer in onze inmiddels bloedhete auto plaatsnemen. Dat is geen pretje. We maken nog een bezoekje aan Walmart om een extra usb stick te kopen. Onze internetverbinding laat het niet meer toe om grote bestanden te versturen via WeTransfer, dus moeten op een andere manier de backup verzorgen. Ook kopen we alvast negen gallons aan water, dat is ongeveer 34 liter. De komende week komen we niet meer langs een grote supermarkt. Met de hitte (er wordt zelfs een excessive heat warning afgegeven) kunnen we het water maar beter al in huis of auto hebben.

De rest van de dag doen we het erg rustig aan. Jidske gaat nog avondeten halen bij Subways, die erg handig aan de overkant van het hotel ligt. Dit eten we in het hotel op, waarna we al snel in slaap vallen. De warmte heeft vandaag echt haar tol geeist. Zeker met het oog op hitte van de komende week gaan we goed kijken wat de verstandige keuzes zijn in de wandelingen die we willen maken.

Morgen vertrekken we al vroeg richting Moab. In Moab verblijven we twee nachten en er liggen twee nationale parken, Canyonlands en Arches.

• 20 Juni 2016 - 06:34

Hilde:

Jullie foto's zijn net schilderijen! Groet hilde